Kom i gang - mine tre beste rd


Fremdeles full trening og delvis diett. Baby 4 uker.

I morgen er det mandag, en ny uke og en fresh start - i hvertfall for meg. Hva er vel bedre enn begynne sndagen med jobbe med sin egen psyke mot begynne denne mandagen p en ny mte? Er det flere der ute som blir med meg? Jeg har forskt starte p diett etter diett etter at jeg ble mamma, spiseplaner herifra til mnen, men jeg klarer ikke holde et s strengt regime over tid, i hvertfall ikke n. Her er mine tre beste rd for komme i gang med en sunnere, sprekere livsstil:

1. START ROLIG

For kunne holde noe jevnt over tid, og ikke minst holde motivasjonen oppe, s m man ha en myk start. Jeg har jo selv brent meg p dette, gang etter gang, og starter ofte for hardt opp igjen etter en hvileperiode. Da jeg drev med hest, trente jeg p banen 4-5 ganger i uken og red turer de andre dagene i uken. ri en hest i 45-60 min p en ridebane er vanvittig god trening, s jeg var ganske godt trent da jeg var aktiv rytter. Da jeg solgte hesten min og startet p Elixia fortsatte jeg trene mye og fortsatte vre ganske godt trent. Styrketrening ble etter hvert en stor lidenskap og med lidenskap kommer motivasjon. Motivasjon er drivfaktoren bak lykkes med en kontinuerlig treningsplan s mitt beste rd er ta utgangspunkt i din form og treningsbakgrunn nr du skal komme i gang med trening. Er du lite aktiv, kan det vre nok ha som ml g 20 min tur tre ganger i uken og trene n styrkekt? Kanskje halvparten er nok for deg i en startfase? Kanskje du kan ha som ml g n skitur p langrenn i uken frem til pske? Start rolig!

SONY DSC

2. MOTIVASJON

Bak en hver drivkraft m det ligge motivasjon. Det gjelder alle situasjoner i livet der du nsker utvikle ditt potensiale - du.m.vre.motivert! Uten motivasjon klarer man ikke opprettholde noe over tid, det har jeg smakt saftig p mange ganger etter at jeg ble mamma. Mitt beste tips er finne ut hva som motiverer deg og gjerne gi deg selv ml og delml jobbe mot. Jeg blir veldig motivert av ha en aktivitetsmler eller pulsklokke og har hatt godt utbytte av Endomondo Sports Tracker p telefonen min. Hvis du ikke flger en oppsatt spiseplan, men nsker f en bedre oversikt ove kcal-inntaket ditt per dag, kan du loggfre maten din p My Fitness Pal-appen. Denne er den beste etter min mening ;-) Mitt ml n er g ned 15 kg fr sommeren og jeg vil ogs komme i gang med lpingen igjen. Jeg har hatt en liten drm om delta i en av de kortere distansene p Oslo Maraton, s kanskje det skal vre et ml i r. 3 km p Rykenmila er definitivt er ml igjen i r! Fr jeg kan begynne jogge, M jeg ned minst 5 kg ellers klarer ikke kneet mitt vekten nr jeg lper *kremt*..

SONY DSC

3. STRAM INN KOSTHOLDET

Kostholdet er en svrt viktig brikke i puslespillet ditt om du vil fre en sunnere livsstil. DU. M. SKJERPE. DEG! Dette gjelder i aller hyeste grad meg selv... Jeg har spist svrt usunt de siste 2-3 rene, og har forskt med stor feilmargin kutte rett ned og starte p en streng diett flere ganger. Det frste, og beste, jeg kan gjre for meg selv er stramme inn kostholdet mitt litt gradvis. Dette skal jeg gjre p flgende mte over en kortere periode;

1. Slutt med all smspising.

2. Spis mindre porsjoner der halve tallerkenen er grnnsaker og den resterende halvdelen er proteiner og karb.

3. Drikk nok vann.

4. Ha alltid nok mat tilgjengelig p lange dager. Planlegging er nkkelen!

5. Unng dra p butikken nr du er sulten og ha alltid med en ufravikelig handleliste.

6. Kutt ut melk og melkeprodukter - melk er for kalver og melkesukker fremmer stsug (tror jeg...)

7. Kutt ut alt sukker og skjulte sukkerholdige produkter.

8. Kutt ned p lettbrusen, maks n 0,33 L boks om dagen.

9. Spis jevnt og ikke for sent p kvelden.

10. Spis frokost hver dag!


S, jeg vet jeg ikke er alene om dette. Hvem er med meg i morgen? God sndag ♥

anja

06.03.2016 kl.16:40

hvorfor kutte ned p lettbrus (om den ikke fremmer stsug selvflgelig, det er vel individuelt) ?

Greta Oldfield

06.03.2016 kl.17:47

anja: Hei Anja! Jeg vil kutte ned p lettbrus fordi jeg drikker en del cola zero i lpet av en dag. Det gir meg en craving jeg ikke nsker, ogs er jo vann det beste for kroppen :) S, ja det er jo individuelt hva som funker for en hver.

Maria - To make each day count

07.03.2016 kl.09:35

Gode tips! :)

Greta Oldfield

09.03.2016 kl.22:44

Maria: Herlig :)

Rune

08.03.2016 kl.20:14

Dette er et meget smart valg av deg Greta :) stolt av deg!

Greta Oldfield

09.03.2016 kl.22:45

Rune: Takk for det!

Skriv en ny kommentar

Greta Oldfield

Greta Oldfield

27, Asker

Velkommen til min blogg / Welcome to my blog! Datteren til Anita Hegerland og Mike Oldfield og veldig stolt av det ! En blogg om hverdagen, trening, mammalivet og god mat.

Follow on Bloglovin Follow on Bloglovin http://determination.blogg.no

Sk i bloggen


Kategorier

Arkiv

hits